Vera de Pont

Vanuit mijn interesses en binnen mijn werkgebied beweeg ik me als design researcher graag tussen o.a. wetenschap, technologie en textiel.

— Ontwerper Vera de Pont, Utrecht

 
 
Vera-de-pont-taskforce-fashion-detail-3.jpg
 
 

Vera de Pont is een Nederlandse ontwerper die research doet naar on-demand productiemethoden voor textiel en materialen. Dit onderzoek wordt gedreven door haar visie om restmateriaal meteen aan het begin van de productieketen te voorkomen. Samen met Anouk van de Sande vormt zij tevens het duo AnoukxVera, een ontwerpstudio gericht op trend-forecasting op het gebied van mode en interieur.

In 2018 ontving Vera vanuit Stimuleringsfonds Creatieve Industrie -Talentontwikkeling steun om haar visie verder te ontwikkelen. 

Website
Instagram

 

Team - Maastricht

Vera maakt samen met Yamuna Forzani, Anouk van de Sande, Christa van der Meer en Anouk van Klaveren onderdeel uit van Fashion After Flood - Team Maastricht.

 
 
 
 
Taskforce-Fashion-Fashion-After-Flood-small-transparant.png

Nieuwsgierig. Open-minded. Beetje gek.

“De synergie tussen de wetenschappelijke benadering en creatieve output is voor mij zeer waardevol en onmisbaar. Mijn interesse voor constructies en technieken vloeit daarnaast vaak voort uit experimentele, toekomstgerichte en/of speculatieve beweegredenen.”

 

 

 
assemblylab_landscape_book_4000x2970_300dpi_rgb.jpg
 
© images: ^ v The additive Shoe, The Assembly Lab & The Modular Collection. Vera de Pont

© images: ^ v The additive Shoe, The Assembly Lab & The Modular Collection. Vera de Pont

 

Weg van mode

Ik heb nooit specifiek voor een bepaald beroep gekozen, maar ik heb me altijd laten leiden door wat ik interessant vind. Dat heeft meestal te maken met het menselijk lichaam, hetgeen we om ons heen dragen en hoe wij bewegen.

Na drie keer uitgeloot te zijn voor de Artsenopleiding, besloot ik de opleiding Biomedische Wetenschappen te volgen tezamen met een opleiding tot fotograaf. Beeldend en wetenschappelijk ben ik dus altijd met het menselijk lichaam bezig geweest. Toen ik eenmaal geswitcht was naar de Design Academy in Eindhoven en tevens een Master in duurzame mode/textiel behaald had, begonnen die werelden eindelijk samen te vallen. Ik zie mijzelf dan ook niet als mode-ontwerper, maar als een onderzoeker die bruggetjes slaat tussen disciplines zoals textiel, wetenschap en technologie. Iets wat (nog) niet vaak voorkomt. Los van het feit dat ik die combinatie ontzettend uitdagend vind, lijkt het me tevens alleen maar logisch dat je duurzaamheid toepast in je werkveld. 

Nu en in de toekomst
Als culturele (groeps-)identiteit en als individuele identiteit is mode van onmisbare waarde. Wat mij nu zo enthousiast maakt over de groei die mode als discipline op dit moment doormaakt, is dat de synergie en overlap met wetenschap en technologie steeds duidelijker wordt en dat het ‘slimmer’ wordt.

 
 
 
 
Taskforce-Fashion-Fashion-After-Flood-small-transparant.png

Mode = Skin

“Binnen mijn praktijk omschrijf ik mode als een ‘skin.’ Het is een draagbaar item dat je lichaamsbeweging kan ondersteunen of verbeteren. Het kan daarmee je identiteit versterken en onzekerheden verwijderen, maar ook je capaciteiten vergroten.”

 
 
Veradepont_6.jpg