Lidewij van Twillert
De vergankelijkheid van mode vind ik fascinerend. Juist daardoor streef ik ernaar ‘tijdloze klassiekers’ te ontwerpen.
— Mode Ingenieur Lidewij Vera Arí van Twillert, Rotterdam
De Nederlandse mode ingenieur Lidewij van Twillert streeft ernaar producten te ontwikkelen die gekoesterd – en daarmee onmisbaar – worden door hun gebruikers. Ze probeert daarbij meer waarde te creëren voor de stukken die zij produceert door deze persoonlijk te maken. Dit doet zij door moderne technologie te combineren met traditioneel ambacht. Het eerste modeproduct dat Lidewij op deze manier naar de 21e eeuw heeft gebracht is de bh, waarmee ze in 2015 afstudeerde aan de TU Delft. Voor haar herontwerp van de bh-beugel, de Curvearis, heeft ze inmiddels octrooi aangevraagd. In 2018 lanceerde ze haar label Arí van Twillert.
Lidewij maakt samen met Gino Anthonisse, Dewi Bekker, Almamoun Benmira en Lisa Konno onderdeel uit van Fashion After Flood - Team Amsterdam.
Ik heb altijd iets met mode gehad. Mijn moeder heeft haar goede kleding bewaard en ík draag die inmiddels dagelijks. Mijn passie voor mode en mijn technische/ontwerp kant heb ik samen laten smelten tijdens mijn afstudeerproject - MSc Integrated Product Design aan de TU Delft. Gedurende mijn opleiding werd tevens mijn motivatie om bij te dragen aan een andere context voor innovatie en voor een duurzamer ontwerp(proces) verder versterkt. Zo liep ik stage bij een typisch industrieel ontwerpbureau. Denk aan het ontwerpen en productieklaar maken van koffiezetapparaten, tosti-ijzers, melkschuimers en gourmetstellen. In het ontwerpproces zat in mijn beleving geen enkele innovatie. Er moest gewoon telkens ‘iets nieuws’ ontworpen worden. Dit stond me zo tegen dat ik besloot alleen producten te willen ontwerpen die mensen gaan koesteren en niet gedachteloos vervangen voor een nieuw exemplaar terwijl het oude nog werkt. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de huidige mode-industrie gebaseerd is op enkel ‘iets nieuws’ te ontwerpen, dus het is een extra uitdaging om mijn missie toe te passen. Iets wat ik inmiddels dagelijks doe met mijn label.