#1 Meet the Team
1 juni 2019: tijdens Fashion + Design Festival Arnhem
#2 Testing the Waters
18 juni 2019: tijdens We Make M-ODE, Amsterdam
Wat drijft de ontwerpers om deel te nemen aan Fashion After Flood en wat willen ze als individu graag bijdragen? Daarnaast, welke emoties, vragen en/of inzichten brengen het 2300-toekomstscenario en de presentaties over de zeespiegelstijging en de klimaatverandering van watergezant Henk Ovink en landschapsarchitect Eric-Jan Pleijster (LOLA Landscape Architects) met zich mee?
Overvloed aan vragen
Hoe is mode gelinkt aan identiteit? Welke impact hebben 'de vloedgolf' en status als vluchteling op de identiteit van Amsterdammers?
Hoe kan een nieuwe collectieve identiteit gecreëerd worden? Wat willen we vanuit sociaal en cultureel oogpunt meenemen?
Hoe transformeer je van een monumentale hoofdstad naar een …? Wat voor een culture omslag brengt dit met zich mee?
#4 Deep Dive: Field Trip Amsterdam
12 september 2019
De ontwerpers duiken samen met team-begeleider Susanne Vegter en mede-initiatiefnemer Taskforce Fashion Iris Ruisch (M-ODE) de diepte in. Tijdens een op maat gemaakte expeditie gaan ze de stijgende waterspiegel en de klimaatscenario's in Amsterdam/Noord-Holland onderzoeken alsmede hun kennis over thema's als diversiteit, identiteit en migratie verder versterken.
Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam, Waternet en Waterschap Amstel, Gooi & Vecht, Rederij Lampedusa en cultureel antropoloog Dr. Marleen de Witte.
#5 Serious Game
HQ Waternet
Tijdens de field trip gaan de ontwerpers onder begeleiding van hydroloog Rob Tijsen het zogeheten Serious Game spelen, een programma dat voorkomt uit het Plan Toekomstbestendig Beleid 2100 i.s.m. beleidsmakers Rijnland, Waternet en Waterschappen AGV & RWS. Een hele eer, aangezien slechts enkele afgevaardigden binnen elke organisatie het mogen ‘spelen’ en gebruiken.
Let’s play the game
De ontwerpers moeten vanuit een anticipatory mindset keuzes maken in door waterbeheer aangegeven klimaatscenario’s. Als eerste horen ze een toekomstig weerbericht op het journaal, gebaseerd op eerdere situaties die Nederland heeft meegemaakt in de afgelopen 50 jaar. Vervolgens komt de voorspelling uit en raakt een bui/storm het gebied. De centrale computer bepaalt alle peil-standen van de sluizen; schade wordt berekend en de ontwerpers krijgen de kans om aan de gemaalstanden te sleutelen, nieuwe instellingen maken, en voorspellingen en kansberekeningen te maken. Het door de ontwerpers gekozen beleid wordt vervolgens door de computer geregistreerd en visueel zichtbaar gemaakt. Na het zien van de uitkomst/gevolg krijgen ze nog één revanche om de instellingen opnieuw te wijzigen om te komen tot een betere (of minder slechte) uitkomst.
Middels deze modelsimulatie zien de ontwerpers direct de effecten van hun keuzes en handelen terug. Het spel maakt inzichtelijk hoe klein de marges zijn binnen onze Normaal Amsterdams Peil (NAP) metingen in Nederland alsmede dat het vanuit politiek oogpunt ook de nodige strategie en samenwerking vergt.
#6 Expositie Pilot Fashion After Flood
3 t/m 6 november 2019: tijdens FASHIONCLASH Festival
De Taskforce Fashion initiatiefnemers FASHIONCLASH, M-ODE en State of Fashion onthullen samen met de vijftien modeontwerpers en team-begeleiders de tussentijdse resultaten en ideeën van de pilot Fashion After Flood in de bijzondere theatrale setting van de Jan van Eyck Academie
Tussentijds resultaat
Team Amsterdam
Ons eeuwenlange gevecht tegen het water en de kennis die we daarmee vergaard hebben, zal hoe dan ook van pas komen. Of we nu vluchten of niet. Maar als we moeten vluchten, wat nemen we dan mee van onze identiteit? Welke impact hebben 'de vloedgolf' en status als vluchteling op de identiteit van Amsterdammers? En hoe kunnen we vanuit de kracht van mode verbondenheid, synergie en het behoud van (culturele) identiteit tot stand brengen?
Om daarop antwoord te geven, besluiten Lidewij van Twillert, Almamoun Benmira, Lisa Konno, Gino Anthonisse en Dewi Bekker te onderzoeken en zichtbaar te maken hoe diversiteit en identiteit verrijkt kunnen worden door voort te borduren op dat wat we gemeen hebben. Startend met een mannenpak als 'leeg' canvas - een collectief symbool voor westerse zakelijkheid en een kapitalistische structuur die op losse schroeven staat door klimaatverandering - geven de ontwerpers elk vanuit een persoonlijke context hun antwoord door.
Hoe vervormt de verhaallijn van het pak zowel visueel als in woord van ontwerper tot ontwerper? Wat wordt behouden en wat verandert? En waarom?