Kan iemand zijn identiteit ontlenen aan een pak?
Identiteit
Lidewij van Twillert
DNA
De vechtlust tegen het water zit in ons DNA.
Flexibititeit
Mode is identiteit. Wat neem je mee van je identiteit als je misschien moet vluchten en wat is onderhevig aan flexibiliteit?
Complexiteit
De complexiteit van het waterbeleid alsmede onze vechtlust tegen het water en de technische kennis die wij hierover hebben als deel van onze identiteit fascineerde mij.
Formule
Geïnspireerd door de lezing van hydroloog Rob Tijsen ben ik gaan zoeken naar formules en grafieken m.b.t. waterbeheer. Ik stuitte op een grafiek van het Boezemgemaal in Gouda. Via Rob ontving ik een grafiek over de waterstanden van de Amsterdamse grachten.
Boezemgemaal
Het fundament van mijn ontwerp zijn een grafiek van de hoeveelheid water die door het Boezemgemaal wordt weggepompt naar het Noordzeekanaal (indirect naar het IJ) en een grafiek van het waterpeil in de Amsterdamse grachten.
Voortborduren
De grafieken heb ik uitvergroot en op het patroon van de cups geprojecteerd. Vervolgens zijn de grafieken in samenwerking met Thijs van Buuren (Tegendraads) geborduurd op tule.
Gelaagdheid
Het driedelig pak krijgt een extra laag doordat de bralette is verwerkt in het gilet. De bralette symboliseert daardoor de gelaagdheid en complexiteit van ons waterbeleid en -beheer.
Samenwerking
De Nederlandse overstroming gaat heel Nederland aan, van elite tot minderheid, en vereist samenwerking.
Roots
Mijn Marokkaanse roots hebben altijd als een rode draad door mijn creaties gelopen. Ik verrijk het pak met een oog, gevormd door Arabische kalligrafie.
Nederland
Het Arabische schrift lijkt heel complex, maar de betekenis is eigenlijk heel eenvoudig. In het Arabisch staat geschreven: alfayadan alhulandiu ~ de Nederlandse overstroming.
Lisa Konno
Kwetsbaarheid
Amsterdam is kwetsbaar ten opzichte van water, maar ook weerbaar ten opzichte van verandering.
Zichtbaar
De opwarming van de aarde is een concreet maar onzichtbaar probleem. Vormgevers kunnen het onvoorstelbare voorstelbaar, en het onzichtbare zichtbaar maken.
Bron
Ik verrijk de binnenzak van het pak met een bronnenlijst van boeken, teksten en beelden, die ik graag verder zou willen bestuderen voor de vervolgstap.
Gino Anthonisse
Symbool
Het mannenpak is een collectief symbool voor westerse zakelijkheid en een kapitalistische structuur die op losse schroeven staat door klimaatverandering.
Keurslijf
Het pak is een vorm van traditionele zakelijke kleding dat voornamelijk wordt gedragen op het werk of tijdens speciale aangelegenheden. Totaal niet functioneel en vooral onpraktisch in dagelijks gebruik. Het hijst de drager bijna in een keurslijf.
Verandering
Naar mijn idee is het pak een van de eerste type kledingstukken dat zal veranderen of verdwijnen tijdens een verandering van identiteit in een bepaalde cultuur of subcultuur.
Drager
Het mannenpak geeft de drager een meer collectieve identiteit die gelinkt is aan werk of formaliteiten. Juist deze factoren komen als eerst op losse schroeven te staan wanneer een plotse verandering zich voordoet.
Context
Door het pak op te vullen, als ware het een kussen, heb ik een karikatuur gemaakt van wat het pak voor mij symboliseert. Hiermee wordt het pak volledig uit zijn context gehaald.
Vloeibaar
Identiteit is niet rigide, maar vloeibaar.
Oplossen
De mens wil het klimaatprobleem ‘oplossen’, maar was het niet juist dit techno-utopisme dat ons überhaupt in de problemen heeft doen belanden?
Oneindig
Wat een simpele oplossing lijkt, kan tot oneindig complexe beslissingen leiden.
Loslaten
Door de ervaringen die je meemaakt zijn er gedeeltes van je identiteit die je wilt loslaten of nieuwe gedeeltes die er bij komen.
Vrijheid
Fragmentatie van het mannenpak visualiseert de vrije ontwikkeling van onze identiteit.
Anders
Verbeelding is nodig om de wereld anders te kunnen denken.
3 November
Presentatie Jan van Eyck Academie