Carmen Hogg
Met onderzoek naar mode/stijl wil ik nieuwe inzichten bieden en ons anders naar onszelf, de ander en de wereld laten kijken.
— Stijlantropoloog Carmen Hogg, Amsterdam
De Nederlandse Carmen Hogg onderzoekt als stijlantropoloog stijl in relatie tot identiteit en (sub)cultuur. Ze gelooft dat stijl de visuele expressie van je identiteit is en daardoor allerlei verhalen bevat over wie we zijn en hoe we naar de wereld kijken. Ze publiceert in verschillende disciplines, voor verschillende organisaties. Zo heeft ze geschreven voor i-D, Marie Claire, OneWorld, de Kostuumvereniging, Mode Muze en AfricaFashionGuide en deelt ze haar kennis door te spreken bij o.a. het Tropenmuseum, het Afrikamuseum, de ObA, Elle Lokko (Accra), het Centraal Museum en diverse onderwijsinstellingen. Haar onderzoek betreft hoofdzakelijk mode en stijl(items) in grootstedelijk Afrika en haar Diaspora.
Carmen maakt samen met Linda Valkeman, Rosanne van Wijk, Jessica van Halteren en Karin Vlug onderdeel uit van Fashion After Flood - Team Arnhem.
De huidige mode sluit uit. Het ‘sprookje’ van mode is vandaag de dag erg Eurocentrisch en eendimensionaal; ik zou willen dat er een bredere kijk is op wat mooi, goed en vernieuwend is. Iets wat helemaal duidelijk werd toen ik terugkwam uit Ghana in 2008 en hier niets las of zag over mode vanuit grootstedelijk Afrika. Ik vond daar veel inspiratie alsmede een andere benadering van mode die ik meer zichtbaar wil maken.
In de schijnwerpers
Mode kan verbinden en je kracht geven. Het gaat er niet om hoe je eruitziet, maar om wat jij kiest te dragen. Je kan je erdoor onderscheiden, je in de schijnwerper spelen en jouw verhaal overbrengen. Stijl is een manier van spreken zonder woorden te gebruiken, een visuele uitdrukking van onze identiteit en een middel om ons tot elkaar te verhouden. Zo connect ik met een sneakerdrager uit Lagos omdat we van dezelfde sneaker houden, terwijl ons leven er totaal anders uitziet. Daarnaast geloof ik sterk dat mode/stijl een krachtig middel kan zijn voor sociale verandering.