Rosanne van Wijk

Waar ik me voorheen bezighield met collecties als einddoel, zet ik nu uniformen en textiele objecten in om artistiek onderzoek te doen; om kennis en ervaring te verzamelen.

— Kunstenaar Rosanne van Wijk, Maastricht

 
 
Performance probs voor 'SWEET -SWEAT', 2018 / Fotografie: Romy Finke

Performance probs voor 'SWEET -SWEAT', 2018 / Fotografie: Romy Finke

 
 
Taskforce-Fashion-Rosanne-van-Wijk-werk.jpg
 
Taskforce-fashion-Rosanne-van-Wijk.jpg
 

Rosanne van Wijk is gefascineerd door systemen, (menselijk) gedrag en besluitvorming. Ze onderzoekt deze thema’s door het maken van flexibele uniformen en textiele objecten en deze te activeren tijdens performances. Het proces dat leidt tot een keuze wordt hierin uitvergroot en vertraagd. 

Rosanne studeerde in 2016 cum laude af aan ArtEZ University of the Arts - BA Fashion Design en volbracht in 2018 haar residentie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht.

Instagram
Facebook

 

Team - Arnhem

Rosanne maakt samen met Linda Valkeman, Carmen Hogg, Jessica van Halteren en Karin Vlug onderdeel uit van Fashion After Flood - Team Arnhem.

 
 
 
 
Taskforce-Fashion-Fashion-After-Flood-small-transparant.png

Gestructureerde chaos. Obsessie voor kleur.

“Mode bezit een bepaalde magie. Het is van alle kunstvormen het meest met het lichaam verbonden en heeft daardoor de potentie om directe (emotionele) impact op ons als mens te hebben. Kennis over de wereld - die vaak bestaat uit rationele data - kan door middel van vertalingen en toepassingen in mode mensen zowel fysiek als mentaal raken en daardoor aanzetten tot handelen.”

Image: Flexibele flyer, 2018

 

 

2_ROSANNE_VAN_WIJK_FLYER.jpg
 
Performance 'How to deal with the restrictions of a system?', 2017 / Fotografie: Thijs de Goede

Performance 'How to deal with the restrictions of a system?', 2017 / Fotografie: Thijs de Goede

 

Oneindig & onbegrensd

Mijn voorkeur voor mode is gegroeid, maar was er al als kind. Ik heb eigenlijk nooit een andere opleiding overwogen. Mijn relatie ten opzichte van mode is daarentegen wel veranderd. Waar ik me op de kunstacademie bezighield met collecties als einddoel, zet ik nu (flexibele) uniformen en textiele objecten in om artistiek onderzoek te doen; om kennis en ervaring te verzamelen. De manier waarop mode een connectie faciliteert tussen het lichaam en de omgeving vind ik mateloos interessant. Het is een tool die deze twee ‘werelden’ kan verbinden. 

Na mijn afstuderen had ik vragen over wat duurzaamheid (in de mode) inhoudt en betekent. Ik besefte me dat duurzaamheid een heel systeem omvat, maar ik wist niet waar ik moest beginnen. Dit proces heeft uiteindelijk mijn praktijk gevormd doordat ik performance-installaties ben gaan maken op de Jan van Eyck Academie, een multidisciplinaire residentieplaats voor reflectie in Maastricht.

Limiet
Een misvatting in de mode is dat het systeem grotendeels gebaseerd is op een illusie van oneindigheid en onbegrensdheid, terwijl alles een limiet heeft; systemen, grondstoffen, mensen etc. Deze gegevens samen zouden de basis van het systeem moeten vormen. Dan kan er misschien wel een natuurlijke balans ontstaan en zou het ieders doel kunnen zijn om deze balans te behouden.

 
 
 
Taskforce-Fashion-Fashion-After-Flood-small-transparant.png

Mode = (Zelf)reflectie

“Mode vormt een continue dynamiek tussen onszelf en onze omgeving, als een oneindige analyse.”

Image: Research How to deal with the restrictions of a system?, 2018 / Fotografie: Romy Finke

 
 
 
 
Taskforce-Fashion-ROSANNE_VAN_WIJK_RESEARCH.jpg

Testing the Waters

Het thema Fashion After Flood is heel relevant en interessant. Het biedt ruimte om feit en fictie te combineren en daarin te leren en inspireren door te speculeren. Het project biedt naast een waardevol leerproces tevens een unieke kans. Er is veel vrijheid om zowel individueel als met andere ontwerpers oplossingen en antwoorden vorm te geven en het wordt verrijkt met een grote dosis support en legio (onderzoeks)mogelijkheden. 

Ik hoop, ondanks de beladenheid van het onderwerp, een positieve stemming met betrekking tot de toekomst te kunnen creëren. Dat we met elkaar verandering kunnen omarmen en ombuigen in een inspirerende situatie.